top of page

מתפלפים בפיליפינים - חלק 3 - מלפסקואה

המסע לפיליפינים - חלק 3 ואחרון למסע המופלא שלנו: - מלפסקואה

מבט מלמעלה אל האי מלפסקואה. צילום: בועז סמוראי

האי מלפסקואה נמצא במרחק של כעשרים קילומטרים מקצהו הצפוני של האי סבו. זה אי מאד קטן שהפך למפורסם מאד ברחבי עולם הצלילה בשל קרבתו לאתר מונאד שואל אותו מבקרים בקביעות מספר כרישי שועל. אל מלפסקואה הגענו עם 3 משאלות:

לצפות בכרישי השועל

למצוא סוסון פיגמי

ולצפות בטקס החיזור של דגי המנדרין

כרישי השועל הם בעלי חיים מאד רגישים וביישנים, ואין עוד אתר צלילה בעולם כולו עם סיכוי גבוה יותר לפגוש בכריש זה. כרישי השועל מאד רגישים לאור, ולבעלי חיים ובדרך כלל הם שוכנים בעומק של מעבר לעומקי הצלילה הספוטיבית. יש להם מבנה גוף ייחודי עם זנב באורך של פי 2 יותר מאורך גופם (?!) בו הם משתמשים בכדי להצליף בדגים ממרחק ואז הם תוקפים אותם כשאלה המומים מהמכה.

לפני מספר שנים, דייגים שהיו יוצאים מדי יום לדוג סיפרו על כרישים מוזרים שמגיעים לאתר שבו הר תת ימי שעולה לעומק של 26 מטרים מתחת לפני הים. מספר צוללים שיצאו למקום בהתאם להוראותיהם נדהמו למצוא בקרקעית הים תחנת ניקוי אליה הכרישים הגיעו מדי בוקר ולאחר מכן שבו אל המעמקים.

למחרת ערב ההגעה שלנו למלפסקואה, כיוונו את השעונים המעוררים שלנו לשעה 4:00 בבוקר וצעדנו אפופי שינה אל סירת הצוללים להפלגה באור דמדומי הזריחה אל עבר האתר מונאד שואל - Monad Shoal.

לאור הזריחה ירדנו אל מתחת לפני הים לעומק של כמעט 30 מטרים שם התקבצנו יחד על הקרקעית והבטנו אל המדרון שמעבר. בדיוק כששקלתי לחזור לישון שם מתחת למים הופיעה הכריש הראשון! כבר יצא לי לפגוש בכרישים האלה באיי האחים בדרום מצריים והם אחד מהיצורים היפים והמוזרים ביותר שברא הטבע! כשרואים אותם כבר מרחוק אפשר להבחין במבנה גופם הייחודי ובסנפירי הענק שלהם. יש להם סגנון שחייה ייחודי בו הם מנופפים את הזנב הארוך שלהם באלגנטיות שאין כמוהה!

הכרישים סובבו אותנו ונתנו שואו לכל אחד מחברי הקבוצה לפני שעזבו אותנו וחזרו אל המעמקים.

למרות שהשתמשנו בנייטרוקס, זמן התחתית עבר במהירות ועקב עומקו של האתר לא נותר לנו אלא לחזור אל הספינה ולבדוק את התמונות.

בנוגע לצילום - זהו אחד מהאתגרים הקשים ביותר לצילום! השעה המוקדמת והתאורה הטבעית החלשה, העומק הרב שבולע את הצבעים והאור והעובדה שאסור להשתמש בשום תאורה כלשהי גרמו לי להחליט לצלם וידאו לטובת החוויה ולא לנסות בכלל לצלם צילומי סטילס. בכלל זאת חוויה אדירה לצפות בבעל חיים כל כך נדיר שאפשר לפעמים לקחת הפסקה מהמרדף אחרי הצילום המושלם...

אני מצרף תמונה שחתכתי מתוך הוידאו:

כריש שועל צילום: בועז סמוראי

לאחר הצלחת הבוקר המשכנו בהפלגה אל האי גאטו להמשך הצלילות.

האי גאטו מרוחק כשעתיים הפלגה ממלפסקואה ואת הזמן הזה ניצלנו להשלים שעות שינה.

באי גאטו עוברת מערה בה ניתן לחצות את האי בצלילה מתחת לפני המים מצד לצד! כך שהתחלנו את הצלילה בצידו הדרומי וסיימנו אותה בצידו הצפוני. בתוך המערה מצאנו להקת שפמיות, כרישי ריף מסוג ווייט טיפ, נחש ים ומספר חשופיות.

מחוץ למערה התפזרנו וסרקנו את הריף ובכל מקום שאליו הסתכלנו מצאנו דג מיוחד או בעל חיים אחר שסיפקו לנו אפשרויות צילום מקרו נהדרות וכל זה על ריף מאד עשיר בצבעים ואלמוגים!

זה היה כמו שילוב של צלילות החוף בדאווין עם הריף היפה של האי סומילון!

למחרת לפנות בוקר שוב יצאנו אל מונאד שואל אבל הפעם עקב עומס צוללים באתר וראות גרועה הכרישים לא התקרבו אלינו כמו בבוקר הקודם, אבל לקראת סוף הצלילה חלפה לידנו מנטה כמו מעין פרס ניחומים על ההשקעה בלילה מקוצר שינה שני ברצף...

חשופית באי גאטו. צילום: בועז סמוראי

את הצלילה השניה בחרנו להקדיש לחיפוש סוסוני הפיגמי. סוסון הפיגמי - סוסון גמדי הוא בעל חיים פיצפון בגודל של גרגיר אורז שגורם להרבה כאבי ראש ומצמוצי עיניים לצוללים ובעיקר לצלמים תת ימיים.

לאחר שנחלנו תבוסה באיתור סוסון כזה בצלילות שלנו בנגרוס, זאת היתה ההזדמנות האחרונה שלנו למצוא אחד בצלילה זו והצוות המליץ לנו לצלול לאתר דיפ סלואופ, עם אחד מהספוטרים הכי טובים שלהם.

האתר הזה נחשב לפחות אופטימאלי לצלילת ריף מפני שהקרקעית שלו בעומק של 26 מטרים וכבר צללנו עמוק בבוקר, והוא חשוף לזרמים חזקים עקב מיקומו בצידו השני של האי.

החלטנו לוותר על זמן תחתית ולהתאמץ אל מול הזרם, בשביל הסיכוי למצוא סוסון פיגמי, ואכן כעשר דקות לתוך הצלילה, קן - הדייבמסטר התייצב ליד מניפה קטנה והחל לסרוק אותה בעיני הנץ שלו. לאחר כמה רגעים הוא סימן לנו ובזה אחר זה עזר לנו להבין על מה אנחנו מסתכלים.

סוסון הפיגמי הסווה את עצמו כל כך טוב שאפילו שכבר ראיתי אותו, כשהסתכלתי דרך עינית המצלמה לקחו לי מספר רגעים למצוא אותו מחדש!

חלק מהצוללים סיפרו לי שבכלל לא הצליחו לראות אותו מתחת למים, כיוונו את המצלמה וצילמו כשהם מייחלים לתוצאה טובה... אני שכבר נכוויתי בעבר כשצילמתי סוסון פיגמי עם עדשת 50 מ"מ בתוספת עדשת מקרו רטובה, הצטיידתי הפעם בעדשת 90 מ"מ פלוס עדשה מגדילה ב +12.5 של חברת פנטסי ודרכם הצלחתי לראות ולהתמקד היטב בסוסון. שימו לב לגודל הפוליפים של אלמוג המניפה הדקיק כדי להבין את גודלו של הסוסון הזה!

לאחר שהצלחנו לסמן וי על עוד מטרה מהרשימה שלנו עלינו אל חלקו הרדוד של הריף שהפתיע אותנו עם מספר מציאות כמו סרטן מנטיס ענק ולא ביישן ופרוג פיש כתום!

דג פתיונאי, פרוג פיש. צילום: בועז סמוראי

נשארה לנו רק עוד צלילה אחת לסיום המסע המופלא הזה שכבר נתן לנו כל כך הרבה מתנות! ואתה החלטתי להקדיש לניסוי לצפות בטכס החיזור של דגי המנדרין!

את דגי המנדרין ניסיתי לצלם בעבר בהפלגות שלי בפלאו. באחת מהצלילות הצלחתי לצלם את הדג המרהיב הזה, אבל לא יחד עם בן או בת הזוג שלו, כי הטכס פשוט לא תפס תאוצה באותן הפעמים.

לדעתי דגי המנדרין הם הדגים הכי יפים בים! הם כל כך צבעוניים והסנפירים שלהם רחבים ויפים וממש כל פרט בדג הזה תוכנן וסודר ככה שהוא פשוט... יפה!

מדי ערב דגי המנדרין יוצאים ממקומות המסתור שלהם ויוצאים לחפש פרטנר לסקס חסר אחריות! כשהם מוצאים דג שנראה להם מתאים, הם מתחילים בשחיית ריקוד חיזור בפניו שיכול לארוך מעל לשעה עד שהנקבה שהיא הגדולה מבינהם תאפשר לזכר להיצמד אליה ולהזדווג איתה.

לקראת השקיעה התאספנו כולנו לצלילה אחרונה עם אצבעות משולבות למזל שאולי גם הפעם ייפול בחלקינו ונזכה לראות קצת אקשן תת ימי... ברגע שהשמש שקעה ירדנו אל מתחת למים ותחילה סרקנו את הקרקעית עד שכל קבוצה של 4-6 צוללים התאספו מסביב לשולחן אלמוגים שבו ניצפו דגי מנדרין.

במשך לא פחות מ-60 דקות 3 דגים - זכר אחד ושתי נקבות שחו/ רקדו לפנינו בטקס חיזור ארוך ומייגע. לשבת על הקרקעית 60 דקות בלי לזוז, אחרי כל כך הרבה ימי צלילות, עייפות וחושך עשו את שלהם, וכולנו התחלנו לרעוד מקור... ואז ברגע אחד, הזכר ואחת הנקבות שחו החוצה מהאלמוגים ועלו למרחק של כמטר מעל הקרקעית, שם הם נצמדו למספר שניות, ממש מול עינינו הפעורות ו... עשו את זה!

זוג דגי מנדרין מזדווגים. צילום: בועז סמוראי

כולנו שאגנו מהתרגשות ומאושר שבקרוב נוכל להתחמם ולהתנגב... אני קצת הופתעתי שאחרי שעה של פור פליי הכל נגמר ב3 שניות...

זהו! המסע המופלא שלנו הגיע לסיומו. ראינו נופים מדהימים, פגשנו באנשים חייכנים ונחמדים מעין כמותם, אכלנו אוכל טעים ובריא, הכל תמיד טרי ומבושל ברגע שאוכלים, טיילנו וצללנו במיטב האתרים שיש לאיזור להציע וצילמנו תמונות שילוו אותנו למזכרת לתמיד!

כל מה שנשאר זה לתכנן את ההרפתקאה הבאה.

תודה ענקית לחברת וויילד דייב שתיכננה, ארגנה והוציאה לפועל את הטיול המדהים הזה.

למועדון רון דייורס ובפרט לרם כהן שליווה אותנו במהלך כל הטיול הזה ודאג לכל רצונותינו, והיו לא מעט.

תודה ענקית לחברת פנטסי שציידה אותי כהוגן לקראת האתגרים התת ימיים שחיכו לי.

ותודה ענקית לחברי לטיול שחלקם כבר צללו איתי בלא מעט מקומות בעולם. תודה על כל החיוכים, החוויות, הבדיחות, השיחות בנסיעות הארוכות, החברותה בספינה, במים וביבשה - אתם אדירים!

אייל קלטש, אילנית רם, אריק אייזנמן, גילי סרנגו, גל קיזלשטיין, גלי הוכמן, דור טיבי, דדי רבין, ליאורה אשכנזי, מילנה אבדלימוב, משה בציר, ותומר סטרנין.