top of page
חיפוש

להקטין ראש

אוהבים צילום מקרו? אם כן אז תהיו חייבים להתאים את עצמכם למגוון בעלי החיים הקטנטנים שמחכים לכם מתחת לפני המים. צילום מקרו בחופי ישראל, גם בים תיכון וגם במפרץ אילת הוא פשוט גן עדן של צלמים! אפשר לצלול בכל ימות השנה, תנאי הים הם הכי קלים שאפשר לבקש ומגוון החיים שאפשר למצוא יגמור לנו את האוויר במיכל, כרטיס הזיכרון והבטריות שבמצלמה! הנה כמה טכניקות שיעזרו לנו לצאת מהמים עם תמונות טובות יותר.

"מגוון החיים שאפשר למצוא יגמור לנו את האוויר במיכל, כרטיס הזיכרון והבטריות שבמצלמה" - שרימפ מלכותי על מלפפון ים, צילום בועז סמוראי

בניגוד לדעה הרווחת שלצילום מקרו נדרש ציוד מסובך ויקר, לא זו האמת! להיפך! מהפכת המצלמות הדיגיטאלית הביאה אותנו למצב שבו למצלמה קומפקטית בסיסית יש יכולות מקרו מעולות, לעיתים קרובות הרבה יותר טובות מאלו של עדשות הקיט שמגיעות עם מצלמות מתקדמות למינהן. רוב הצלמים משתמשים במצלמות קומפקטיות עם פלאש מובנה והמאמר הבא יסייע להם להוציא תמונות איכותיות.

קחו את המצלמה לסיבוב בגינה ותתאמנו על יכולות הפיקוס שלה - פרפר מזדמן, צילום: בועז סמוראי

הצעד הראשון צריך להיות הכרות עם ציוד הצילום שלכם. חפשו את האופציה הטובה ביותר לצילום מקרו. יש מצלמות שיש בהן כפתור מיוחד לשם כך עם סימון אייקון של פרח. מצלמות אחרות עושות את מעבר העדשה לכיוון מקרו באופן אוטומטי. בכל מקרה ראשית תצטרכו למצוא את מרחק הפיקוס המינימלי של המצלמה. קחו את המצלמה לטיול בבית או בגינה, עדיף לעשות זאת בשעות אור היום, ונסו למצוא מהו המרחק הקטן ביותר שבו המצלמה מצליחה להתפקס על האובייקט שניסיתם לצלם. זה יכול להיות הכיתוב על מטבע, אבקנים של פרח, או פרפר מזדמן.

בצלילה הבאה נסו לבדוק כיצד השימוש במארז הצלילה מתחת למים משפיע על מרחק זה, קרוב לוודאי שהוא לא ישתנה בהרבה. כעת חשוב שתשאפו תמיד להגיע לצלם ממרחק זה כך תקבלו את התוצאה האיכותית ביותר שאפשר לקבל עם המצלמה שברשותכם.

כעת כדאי שנלמד להשתמש בפלאש בכדי לקבל תאורה איכותית. מתחת לפני המים קיים מצב של תאורה חסרה. דנו בכך במאמר הקודם: טיפים לצילום מוצלח. אם יש לכם פלאש חיצוני עליכם לוודא שהפלאש מכוון היטב אל האובייקט, בלי הסתרות למינהן ועדיף שיהיה בזוית צדדית מהמצלמה כך שלא ייצור יותר מדי הארת חלקיקים - backscatter במים. אם אין לכם פלאש חיצוני אז השתמשו בדיפיוזר לריכוך הפלאש הפנימי של המצלמה ומקמו אותו כך שיאיר את האובייקט בלי הסתרות כלשהן. נסו לצלם ובידקו את רמת החשיפה של התמונה. כוונו מחדש את המצלמה בעזרת כיוון ידני או בעזרת הצמצם הדיגיטלי בכיוון פלוס או מינוס, או שתכוונו מחדש את עצמת הפלאש, או הכי קל, שנו את מרחק הפלאש מהאובייקט. ככל שיהיה קרוב יותר כך יאיר חזק יותר. צילום מטווח קרוב מספיק לתאורת הפלאש יבטיח צבעוניות טבעית ומלאה לכן אין צורך בפילטר אדום או בכיוון המצלמה למצב תת ימי, כי אז תתקבל תמונה אדומה מדי.

צילום בפלאש יבטיח צבעוניות טבעית ומלאה - תולעת נרתיקנית, צילום: בועז סמוראי

צילום מקרו תת ימי הוא שלב מתקדם בעולם הצילום התת ימי וכדאי שנתחיל בצעדים הראשונים אליו בליווי צלם מנוסה או במדריך צילום תת ימי משום שבכדי לצלם תמונות מקרו, נצטרך להתקרב מאד לבעלי החיים העדינים ואל האלמוגים השבריריים ביותר בטבע. קירבה אפקטיבית דורשת מאיתנו איזון תת ימי ברמה הגבוהה ביותר שניתן ומודעות עצמית לכל תנועה שנבצע ולמיקומינו במים. כלל המפתח הוא אם צילום תמונה יסכן בעלי חיים ואלמוגים, אל תצלמו אותה! כשאתם מתקרבים לאובייקט מסויים ראשית תגיעו לציפה ניטרלית ואל תתעסקו במצלמה! תסתכלו מסביב וודאו שהסנפירים שלכם לא פוגעים באלמוגים ובטח שלא מרחיפים חול. רק אם תוכלו להבטיח שמצב זה ישמר במהלך הצילום, אז תתחילו בפעולות הצילום. אסור שתמונה תבוא על חשבון החיים שמתחת לפני המים.

"אם צילום תמונה יסכן בעלי חיים ואלמוגים, אל תצלמו אותה!" צוללת מעל שושנת ים, צילום: בועז סמוראי

צילום במצב ידני לא תמיד נדרש לצילום מקרו, ואפשר להגיע לתוצאות מעולות במצב צילום אוטומטי או באחת התכניות הבנויות של המצלמה. בגלל קרבת העדשה והפלאש אל האובייקט, ואי הימצאות רקע מלא במים, המצלמה תדע בדרך כלל להתאים את משתניה לצילום מקרו. לפעמים נרצה ונבחר לצלם במצב ידני בכדי לתת דגש לאחת מהאפקטים הבאים: עומק שדה רדוד/ נרחב, אפקט מריחה, חיזוק החדות שבתמונה ושליטה על צבע הרקע.

בכדי לקבל עומק שדה נרחב ככל הניתן עלינו לבחור בצמצם הסגור ביותר שנוכל במצב הנתון, ולנסות לצלם כשאנו ניצבים באופן מקביל אל האובייקט. בכדי לקבל אפקט הקפאה או ריחה עלינו להתאים את מהירות הסגר לתוצאה הרצויה, עלינו לזכור שמצלמות מסויימות לא יכולות לצלם במהירות מעל ל 1/160 כשאנו משתמשים בפלאש. לגבי רקע האובייקט, אם נרצה ל'שחק' עם רקע המים שמתקבל נוכל לעשות זאת על ידי שינוי משתני החשיפה ובעיקר על ידי שינוי במהירות הסגר. הרקע אינו מושפע מאור הפלאש, והפלאש יקפיא את האובייקט לכן ניתן לצלם במהירויות איטיות כמו 1/20 ולקבל רקע כחול בהיר, או במהירויות גבוהות כמו 1/500 ולקבל רקע כחול כהה ואף שחור מוחלט. הכל לבחירתנו.

צילום במהירות גבוהה יבטיח רקע כהה - שרימפ מלכותי על רקדנית ספרדייה, צילום: בועז סמוראי

השלב הבא הוא מציאת אובייקט לצילום מעניין. ככל שתצברו יותר ידע לגבי בעלי חיים מעניינים ודפוסי ההתנהגות שלהם, אזורי המחיה שלהם, שעות הפעילות שלהם ועונות החיזור ותהליך ההתרבות, כך תוכלו לתכנן באופן איכותי יותר את צלילת הצילום הבאה שלכם. לא כדאי לרדת לצלילה סתמית ופשוט לשוטט מתחת למים עם המצלמה ולצלם כל דג שחולף על פנינו. גם כשנזהה דג שמעניין אותנו, לכל דג יש את ה'אופי' שלו ואת דפוס ההתנהגות שלו. כמו כן, בדיוק כמו בני אדם ובעלי חיים אחרים, חלק מהדגים אטרקטיביים יותר וחלק פחות! בחרו דג או בעל חיים תת ימי שמשתף אתכם פעולה ולא נלחץ מהימצאותכם בקרבתו וראשית תנו לו זמן התרגלות לנוכחותכם. לרעש הנוראי של הבועות שלנו יש אפקט קציני על יכולתנו להתקרב לבעלי חיים שונים. כניסה למרחב טריטוריאלי יחדל אותם מהתנהגות מסוימת או יבריח אותם לגמרי. לכן סבלנות היא שם המשחק. נסו לברר לפני הגעתכם על עונות מסוימות ותופעות טבע שונות וחפשו אותן מתחת לפני המים. תופעת טבע די שכיחה למשל במפרץ אילת היא הטלת הביצים של שושנון הים האילתי בסמוך לשושנת הים. תופעה זו חוזרת על עצמה לכל אורך חודשי השנה ונמשכת מספר שבועות בהן ביצי הדג מודבקות לסלע בסמוך לשושנת הים, וזוג השושנונים מגנים עליהם בחירוף נפש. אחת למספר דקות הם ישתפשפו עליהם ואף 'ינשפו' על הביצים זרם מים, ייתכן שבכדי ל'אוורר' אותן. נסו לצלם באותו הפריים גם את פני דג השושנון וגם את הביצים. אם השושנון מראה סימני לחץ, עזבו את שטחו וחפשו אובייקט אחר. חלק מדגי השושנון מורגלים להימצאותם של צוללים ולא משנים את התנהגותם בקרבתם.

חפשו תופעות טבע מעניינות - דג שושנון מגן על דבוקת ביצים בסמוך לשושנת הים, צילום: בועז סמוראי

תקטינו ראש! הכוונה היא להתחיל להסתכל על הפרטים הקטנים. אובייקטים בנאליים שחלפנו על פניהם בעבר ייראו שונים לגמרי אם נתכוונן על פרטיהם הקטנים. מיקוד לפה, עיין או קוץ של בעל חיים ייתן לנו פרספקטיבה אחרת לגמרי. בצעו ניסוי וטעיה על צילום פרטים קטנים של בעלי חיים מוכרים וחפשו בהם את השונה, המעניין והמוצלח מבחינה צילומית. אל תעזבו את המקום לפני שהשגתם תמונה איכותית כי בצילום המקרו חדות התמונה מאד חשובה לכן עצרו, בדקו את התוצאה ותאמו את עצמיכם מחדש להשגת תוצאה טובה יותר. מומלץ לרדת לצלילת מקרו בליווי 'ספוטר' בן זוג או מדריך שיעזור לנו למצוא את בעלי החיים המיוחדים או את נושא החיפוש של הצלילה שלנו. כשתגיעו למקום חכו לרגע הנכון לצילום התמונה ואז וודאו שהשגתם את התוצאה הרצויה. זיכרו עדיף תמונה אחת טובה מאלף בינוניות.

לציוד איכותי יש חשיבות לא קטנה במשחק צילום המקרו, אך לא נכנסתי לעומק הקורה בהקשר זה מתוך כוונה להפוך מאמר זה לידידותי עבור מתחילים, אפרט על אפשרויות השימוש בעדשות מקרו מובנות, חיצוניות ופנימיות במאמר הבא שלי על צילום מקרו.

הנקודה הכי חשובה היא - שימרו על הטבע שלנו! בעלי החיים מתחת לפני הים מאד עדינים ושבריריים והקטנים שבהם עוד יותר! אז שימרו מרחק ואם אין אפשרות לצלם תמונה מבלי להפריע לפעולות הטבע, אז וותרו על התמונה וחכו להזדמנות הבאה. ראו בכך כסיבה לצלילה נוספת! בהצלחה לכולם!

"מבט מקרוב על בעל חיים מוכר ייתן תוצאה שונה לגמרי" - שלפוחיות הארס של קיפוד ים, צילום בועז סמוראי

סוסון ים גמדי על גבי אלמוג מניפה, טובתאה ריף, פיליפינים - צילום: בועז סמוראי

תולעת שטוחה, גני המלכה, קובה - צילום: בועז סמוראי

דג מנדרין בעת ריקוד חיזור, פלאו - צילום: בועז סמוראי

עין של תנינון מגובשן, ג'קסון ריף, סיני, מצריים - צילום: בועז סמוראי

דיירית על שושנת ים, פלאו - צילום: בועז סמוראי

פוליפים פעילים בשעות החשיכה, סנט ג'ונס, מצריים - צילום: בועז סמוראי

מנטיס שרימפ, האיים המאלדיביים - צילום: בועז סמוראי

שרימפ מנקה מורנה, אילת, ישראל - צילום: בועז סמוראי

דג עקרבנון במארב, אילת, ישראל - צילום: בועז סמוראי

27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page