top of page
חיפוש

כניסה לעולם הצילום התת ימי

איך נכנסים לעולם הצילום התת ימי?

איזו מצלמה ? איזה מארז ? איזה פלש תת מימי ? איך מתחילים ? טיפים, איפה קונים ? איפה לומדים ? המדריך לצילום תת ימי לצלם המתחיל

מאת: בועז סמוראי צילומים: בועז סמוראי

אני זוכר את התמונות הראשונות שצילמתי מתחת למים, ואת התסכול שהתלווה אליהן... התמונות ממש לא קלטו את המציאות שעמדה לנגד עיני, במקום להראות עולם תת ימי עשיר בססגוניות וצבעים קיבלתי תמונות שאם לסכם, הגוון הכחול די שלט בהן והחדות היתה מהן והלאה...

עולם הצילום התת ימי הוא תחביב מאתגר ולא קל, אך אם נעקוב אחר מספר כללים מנחים, נוכל להגיע במהירה לתוצאות מספקות בהחלט! אבל לפני שנפתח את הארנק ונבחר במצלמה, כדאי שנבין מספר עובדות לגבי צילום תת ימי: המים צפופים מהאוויר פי 800 וצפיפות החלקיקים פועלת כמסנן אור ומחשיכה את התאורה הקיימת. קרני אור השמש שכן חודרות דרך המים, נעצרות במים רדודים מאד, ולכן ככל שנצלם בעומק רב יותר, כך יגיע פחות אור אל עדשת המצלמה שלנו. מאחר והמרכיב החשוב ביותר לצורך צילום הוא אור, עובדה בסיסית זו מקשה עד מאד על צילום תת ימי. גלי האור הראשונים ה'נבלעים' במים הם גלי האור הקצרים המייצרים צבעים חמים, ולכן כבר במים יחסית רדודים הצבעים הופכים לצבעים קרים, אדום למשל ייראה כמו חום ירקרק, כך שבעיני המצלמה שלנו אנו נמצאים בסביבה חשוכה ונטולת צבעוניות... כדי להתגבר על בעיה זו ניתן להשתמש במספר פתרונות בהם נדון במאמר טיפים לצילום תת ימי מוצלח :

• תאורה מלאכותית

• איזון לבן

• מסננים / פילטרים

המים עמוסים בחלקיקים קטנים המרחפים בהם, אלה יגדירו את תנאי הראות בכל יום נתון, וקשה עד מאד לחזות אותם מראש. אזורים מסוימים יתאפיינו בתנאי ראות כאלה ואחרים בתקופות שונות במהלך השנה וכדאי מאד לבדוק אותם מראש, מאחר ותנאי הראות הקיימים משפיעים מאד על חדות התמונה ועל איכותה. הפתרונות לבעיות הללו גם הן נמצאות במאמר טיפים לצילום תת ימי מוצלח .

לפני שניכנס למים עם מצלמה תת ימית חשוב מאד שנדע לעשות זאת בצורה בטוחה, גם כלפי עצמנו וגם כלפי הסביבה. עלינו לשלוט באיזון התת ימי באופן שיאפשר לנו גישה והתקרבות לבעלי החיים בלי תנועות מיותרות שיבהילו ויבריחו אותם, ירחיפו חול או חס וחלילה ישברו אלמוג, ועדיף לוותר על תמונה מאשר לפגוע בסביבה תוך כדי השגתה.

מה גם שעלינו להחזיק את המצלמה באחת מהידיים דבר שיקשה עלינו להשתמש במאזן הציפה, לפמפמם, לתקשר באמצעות תנועות ידיים ועוד. כדאי מאד שלפני הצלילה הראשונה עם המצלמה נעבור הדרכה ייעודית לכך בקורס צילום תת ימי, או שלפחות נוודא שאנו מוכנים לכך על ידי בחינת יכולות האיזון שלנו תוך כדי שאנו מדמים שיש לנו מצלמה תת ימית באחת מהידיים במהלך צלילה רגילה.

כיצד נבחר באיזה מצלמה תת ימית להתחיל? עד לא מזמן צילום תת ימי היה נחלתם של בעלי הממון. בשנים בהן מצלמות דרשו החלפת סרט צילום, צילום מתחת למים היה תהליך מאד מסובך ויקר ומספר מאד מצומצם של אנשים התעסקו בנושא. למצלמות הראשונות נבנו מארזי צלילה גדולים כבדים ומסורבלים שהקשו עד מאד על הצלילה ולעיתים קרובות לא מילאו את מלאכתם כהלכה והוצפו במים.

כיום עם כניסת המצלמות הדיגיטליות לשוק והפופולאריות הגדולה של ענף הצלילה קיימות אפשרויות רבות מאד לצילום תת ימי וכדאי שנכיר את כולן לפני שנבחר מצלמה.

מצלמות הקיימות בענף הן:

  • מצלמות אקשן

  • מצלמות אמפיביות

  • מארזי צלילה למצלמות Point and shoot

  • מארזי מצלמות DSLR

  • מצלמות מירורלס

מצלמות האקשן שינו את עולם הצילום ונתנו לכל ספורטאי חובב את האפשרות להפיק סרטון מקצועי בזויות סופר רחבות, בצילום קרוב במיוחד כמו למשל מקסדה, מסיכת צלילה, צמיד יד ועוד.

מצלמת הGoPro ומצלמות אחרות מיוצרות לפי מספר קווי יסוד בהם יש הקפדה על אפשרויות צילום אוטומטי, גודל מינימאלי, עמידות בתנאי שטח קשים ביותר הכוללים מי מלח, עמידות בפני מכות וכדומה. היתרון במצלמות אלו לצולל המתחיל הוא קלות ההפעלה. מאחר ומדובר במצלמה אוטומטית לגמרי, אין צורך להתבונן בעינית, לסחוב משקל עודף ולשנות אופציות צילום וכדומה. החיסרון הוא שמצלמות אלו לא מצוידות בפלאש ו/או תאורה, ובחלקן לא קיים אפילו מסך כך שלא תמיד מתקבלת התוצאה הרצויה, בעיקר בעומקים מעל לעשרה מטרים. מחיר ממוצע למצלמת ה GoPro6 האחרונה בסדרה הוא כ-2000 ש"ח.

מצלמות אמפיביות הן המצלמות הידידותיות ביותר למשתמש בעומקים הרדודים. מדובר במצלמה קומפקטית וסופר פשוטה להפעלה שמוכנה לשימוש מתחת לפני הים. לרוב מצלמות אלה מוגבלות לעומק די רדוד, כ – 5 - 10 מטרים בלבד, אך זה יענה על רוב דרישות השחיינים והמשנרקלים בפרט. מצלמות אלה מבוקשות מאד בקרב תרמילאים היוצאים לטיולים ארוכים ובוחרים בהן עקב היתרונות של המשקל הקטן וקלות וזריזות התפעול והשימוש. בין הדגמים המובילים ניתן למצוא את ה: Nikon W300, את ה Lumix מבית Panasonic ואת ה Powershot של Sony ועוד. בעצם כל החברות המובילות מייצרות כיום מצלמות נגד מים מסוג זה, ויש להניח שבעתיד הקרוב טווחי העומק של מצלמות אלו יגיעו לטווח עומקים גדול יותר. מחיר ממוצע – 1500 ש"ח. לחלקן ניתן אף להוסיף מארז שמאפשר לצלול איתן לעומקים גדולים יותר.

מצלמות P&S במארז צלילה ייעודי הן הבחירה האולטימטיבית כיום לצלם המתחיל כמו גם למתקדם. הקדמה הטכנולוגית הביאה לכך שהמצלמות הקומפקטיות המכונות Point and Shoot, דהיינו 'כוון ולחץ' כבר יודעות לעשות הרבה מעבר לכך. האמת היא שכיום מצלמות אלו כבר נושפות בעורפן של מצלמות ה DSLR המאסיביות ששלטו ביד רמה בשוק הצילום עד לתקופה האחרונה. אחת ההוכחות לכך היא שבמספר תחרויות לצילום תת ימי, מתחרים בעלי מצלמה שכזו, גברו על יריביהם המצוידים במצלמות ה-DSLR המודרניות ביותר.

מצלמות אלו מאפשרות גם צילום במצב אוטומאטי המותאם ברוב המודלים לצילום תת ימי, וגם צילום במצב ידני ושליטה נרחבת ביכולות המצלמה. ניתן לחבר להן אמצעי תאורה כמו מבזק ופנס ועדשות שונות.

אחד החסרונות למצלמות אלו הוא משך הזמן שעובר בין הלחיצה על כפתור הצילום לבין הרגע בו הצילום אכן מתבצע, תופעה הנקראת – Shutter Leg שאותה יצרניות המצלמות משפרות מדגם לדגם שנה אחר שנה. יתרון עצום למצלמות אלו הוא שניתן להרכיב על המצלמה עדשות חיצוניות המשנות את זווית המצלמה ומשפרות את יכולות המקרו שלה – מיקוד מקרוב, או לחלופין מייצרות לה זווית רחבה, מה שאומר שבאותה הצלילה ניתן ליהנות משני עולמות הצילום הכה שונים – צילום מקרו וצילום בזוית רחבה, עובדה שאינה מתאפשרת במצלמות ה DSLR.

בדגמים המובילים כיום ניתן למצוא את סדרות המצלמות המוצלחות G ו S של חברת Canon ואת סדרת ה CoolPix של חברת Nikon ו Lumix של Panasonic כמו רבות אחרות וטובות. כאן כבר מדובר על הוצאות כספיות ניכרות יותר של בין 1000 ש"ח ל 3000 ש"ח למצלמה בלבד, ועוד סכום דומה למארז הצלילה.

מומלץ מאד גם להוסיף למצלמות אלו פלאש תת ימי בעלות של כ 2000 ש"ח עם חיבור בזרוע למארז המצלמה. אחד החסרונות הוא שכל מצלמה דורשת מארז תת ימי ספציפי עבור דגם המצלמה הנ"ל, כך שכשתרצו לשדרג את המצלמה, או להחליפה, לא יהיה כל שימוש במארז הצלילה שלה.

מצלמות רפלקס במארז צלילה ייעודי בין אם מדובר במצלמת רפלקס - DSLR פשוטה ביותר או משוכללת ומקצועית, כאן כבר מדובר על הוצאה כספית משמעותית. מצלמות ה DSLR – Digital Single Lens Reflex הן מצלמות מקצועיות המאפשרות שליטה מלאה על נתוני הצילום, החלפת עדשות לפי בחירה וצילום ברגע ה'אמת' בלי כל השהיה או עיכוב.

היתרון הוא שאפשר לצלם בכל תנאי התאורה והמרחקים הקיימים ולהגיע לתוצאות מרשימות ביותר מהשורה הראשונה. יחד עם זאת רשימת החסרונות היא ארוכה ביותר: נתחיל ממחירי המצלמות והמארזים, בהם יש להתאים את החלק הקדמי של מארז הצלילה עבור העדשה בה נשתמש, להוסיף טבעות וחיבורים שיאפשרו שליטה בזום ובפיקוס העדשה, ולפעמים גם להוסיף עינית בצורת פריסקופ קטן שיאפשר צפייה נוחה בעינית המצלמה, מאחר ולא תמיד ניתן להשתמש במסך המצלמה.

מלבד למחיר המצלמות, מחירי מארזי המצלמות מגיעים לאלפי דולרים ובמקרה של הצפת מארז והריסת מצלמה מדובר בעגמת נפש ובמהלומה כלכלית לא קטנה.

מארזי המצלמות תופסים נפח רב ושוקלים מספר קילוגרמים, וכשמוסיפים להם זרועות לנשיאת מבזקים וכבל סנכרון (בעלות של עוד אלפי שקלים) מגיעים למערכת צילום ענקית ומסורבלת שעולה כמו מכונית משפחתית קטנה, והופכת את עיסוק הצלילה למשני לצד העיסוק וההכנות לצילום התת ימי.

צלילה עם מצלמת DSLR במארז, היא צלילה למתקדמים בלבד בעלי שליטה ומיומנות גבוהה מאד, כזו שתאפשר איזון במגע מינימאלי אם בכלל, והחזקת המצלמה בשתי ידיים בדרך כלל. עוד חסרון משמעותי הוא טיסה לחו"ל עם ציוד הצילום הזה שמשמעותו בד"כ תשלום על משקל יתר והרבה הכנות כדי שהדרך תעבור על ציוד הצילום העדין ללא נזקים ותקלות.

מצלמות מירורלס במארז צלילה מצלמות אלה הן הכלאה בין מצלמה קומפקטית למצלמה בה ניתן להחליף את העדשות לפי בחירת הצלם. מצלמות אלה נמצאות עדיין בשלבי החיתולים ומאד צעירות בענף הצילום בכלל ובעיקר בצילום התת ימי אך הן מאד מוצאות כן בעיני צלמים תת ימיים בעיקר בגלל גודלן הקטן לצד האיכות הגבוהה של התמונות שהן מייצרות. רוב חברות הצילום הגדולות כבר הוציאו לשוק מספר דגמים בתוספת ארסנל עדשות מיוחדות עבורן שנותנות אפשרויות מעולות לצילום תת ימי. מחיר מערכת כזאת יעלה החל מכ 5000 ₪ לפני הוספת אמצעי תאורה ומבחר עדשות, אך ללא ספק זהו העתיד של הצילום התת ימי.

לסיכום אני ממליץ לכל מי ששוקל להיכנס לעולם הצילום התת ימי להתנסות ראשית בצלילה עם מצלמה קומפקטית מסוג ה P&S, אותן ניתן לשכור בעלות זעומה כדי להחליט האם עיסוק זה מתאים לו וכדי לוודא שיש לו את רמת הצלילה הנדרשת עבור צילום בצורה בטוחה ומוצלחת, מבלי שיפגעו בסביבה התת ימית, ו/או בעצמם ובציוד שלהם. לאלו שידבקו בחיידק כדאי להתחיל בקורס צילום תת ימי וברכישת מצלמה קומפקטית ומארז, או במארז תת ימי עבור המצלמה שברשותם ובכדי להגיע לתוצאות טובות כדאי לקרוא את המאמר הבא: טיפים לצילום תת ימי מוצלח .

11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page